Hillebergs huvudfokus har alltid varit att producera den bästa möjliga produkten, oavsett om den används av professionella användare i polarregionerna eller av familjer som campar på sommaren för första gången - på så sätt lägger de sitt liv i företagets händer.
Detta har inte förändrats över åren. Det familjeägda företagets filosofi sedan 1971 har alltid varit att skapa hållbara produkter med en lång livslängd, vilket återspeglas i de material som används i deras tillverkningsprocesser. Sedan flytten av produktionen till Estland för 27 år sedan har varumärket hållt sig lojala mot en fabrik som de byggt från grunden, där en stor del av den ursprungliga personalen fortfarande arbetar idag. Hilleberg har en nära relation med sina leverantörer, och medan EU:s "Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals" (eller REACH-regler) fastställer minimikraven för hållbarhet, har Hilleberg även sina egna standarder att upprätthålla.
- De flesta leverantörer vi har jobbat med har vi nära relationer med. Vi har väldigt höga krav, och vi kan ibland vara en besvärlig kund, skrattar Petra till. Det går åt väldigt mycket extrajobb för att få den kvaliteten [som vi har].