Att kunna identifiera en sådan välgörenhetsorganisation kan vara en utmaning eftersom det inte finns någon exakt definition på vad som utgör en "megaorganistation". Här är fyra kännetecken som kan indikera att en organisation har stort globalt inflytande:
1. Namnkännedom: Många organisationer arbetar med att öka sin namnkännedom för att försäkra publikens förtroende, och megaorganisationer har därför ofta namn som den generella befolkningen snabbt känner igen - tänk på UNICEF, Röda Korset eller Rädda Barnen.
2. Global räckvidd: Namnkännedom tar ofta betydande tid och pengar att bygga upp och en megaorganisation brukar därför ha en hög finansiering och stor personalstyrka utöver flera länder runtom i världen. Organisationen kan ha regionala eller nationella kontor i olika delar av världen och genomföra projekt på flera platser inom flera olika områden.
3. Inflytande: De större organisationerna inom NGO-sektorn har ofta en betydande inverkan på globala frågor och kan påverka regeringar, företag och andra organisationer att genomföra förändringar. Organisationen kan även ha stort inflytande över medier och har därför ofta projekt som uppmärksammas på positivt sätt på radio och TV.
4. Breda ämnesområden: En megaorganisation kan arbeta inom flera ämnesområden, till exempel miljö, hälsa, utbildning, mänskliga rättigheter, bistånd och utveckling.
Några fler exempel på organisationer som kan anses vara megaorganisationer inom NGO-sektorn inkluderar Amnesty International, Greenpeace, World Wildlife Fund (WWF) och Oxfam.