Vi använder cookies för att kunna erbjuda en så bra användarupplevelse som möjligt.
Kriser, media och viljan att hjälpa
Krigen i Ukraina och Gaza, jordbävningen i Turkiet och ständigt återkommande skogsbränder. Många kriser har under de senaste åren fått stort medialt utrymme och skapat stort engagemang hos oss svenskar. Men vad bör man tänka på när man ger till en kris och vad händer med alla mindre synliga katastrofer när fokus riktas åt annat håll?
Stora kriser, stora pengar
Efter jordbävningen i Algeriet 2003 var både inhemska och internationella räddningsorganisationer överens om att det inte längre fanns något behov av sök- och räddningsinsatser redan på tredje dagen efter katastrofen. En konsekvent mediebevakning uppmuntrade dock flera länder att skicka ytterligare resurser, vilket gjorde att biståndsinsatserna blev mycket mindre effektiva.
När det kommer en ny kris så finns det risk att vi glömmer bort den befintliga kriser. Då är det viktigt att inte tappa fokus från hur vi hjälper mest.
1. Stötta en organisation som vet vad de gör
2. Ge långsiktigt, inte reaktivt.
3. Stötta med pengar istället för saker
4. Ge dit det behövs mest - även om det inte blir till denna specifika kris
5. Välj välgörenhetsorganisationer med hög transparens och pålitlighet
6. Tänk på mindre synligt lidande
På Ge Effektivt försöker vi rekommendera de ändamål där dina pengar kan göra störst skillnad för människor, oavsett var de är. Rekommendationerna baseras på tiotusentals timmar av efterforskningar varje år, och du kan hitta alla våra rekommendationer på vår topplista.
Maximera effekten av din gåva.
Gör så stor skillnad som möjligt genom att ge till en effektiv organisation.