När man står inför en akut kris är det naturligt att vilja bidra med hjälp, men det är viktigt att komma ihåg att alla välgörenhetsorganisationer inte har lika effektiva metoder för att hjälpa de drabbade. För att se till att dina bidrag har störst möjlig påverkan är några generella tips för att göra effektiva välgörenhetsdonationer under kriser:
- Skänk med avsikt till välgörenhet: Se till att du förstår varför du reagerar på denna kris. Har du en personlig koppling till situationen eller har medierapportering fångat din uppmärksamhet? Istället för att donera till flera olika ändamål kan det vara mer värt att skänka en större summa till ett ändamål som betyder mest för dig.
- Forska om organisationen innan du skänker: innan du gör en donation, undersök organisationen du tänker bidra till. Se till at de har en god historik att arbeta i krisdrabbade områden och använder medlen på ett ansvarsfullt sätt.
- Stöd lokala organisationer: lokala organisationer har ofta djupare kunskap om regionala behov och de bästa sätten att hjälpa de drabbade. De har också oftare bättre tillgång till resurser och nätverk.
- Bidra genom att skänka pengar istället för gåvor: transport och distribuering av gåvor kan vara utmanande i krisdrabbade områden. Därför är det oftast mer effektivt att donera pengar, så att olika välgörenhetsorganisationer kan köpa vad som behövs lokalt. Att donera pengar utvidgar organisationens gåvomöjligheter och kan göra nytta på ett mer effektivt sätt.
- Skänk långsiktigt: överväg att stödja de långsiktiga effekterna av kriser och konflikter, till exempel återuppbyggnad av infrastruktur och hälsovård. Att donera till dessa snarare än till andra mer omedelbara behov, såsom kläder och skydd, har större chans att bidra till ett långsiktigt återställande och förbättrande av systemet.
Fast vi hade velat rekommendera specifika organisationer att donera till, har vi den unika inställning till bistånd som gör att istället för att rekommendera hundratals organisationer utifrån ytliga faktorer så spenderar GiveWell 40 000 timmar årligen på forskning av färre program på djupare nivå.
Läs mer om
GiveWells forskningsstrategi här och kika
här på vår egna topplista av högeffektiva organisationer om du är intresserad av att donera utanför specifika kriser.